'Nieuwlicht' op 't Veen

Paperback
Volume
64 p.
€ 24,50

Een bezoek aan een gerestaureerd kerkgebouw bracht de schrijver terug naar zijn jeugd. Als leerling van amateurhistoricus David Philips had hij goed begrepen dat over de geschiedenis van Veenendaal nog vele vragen openstonden. Hij startte een zoektocht waarbij hij gebruik maakte van oude, nog niet benutte handschriften. Hij plaatste de ontwikkelingen in de 15e en 16e eeuw in een Europees perspectief en onderzocht de Vlaams-Bourgondisch wortels van de turfafgraving in de Gelderse Vallei.

 

De Hertogen van Bourgondie ambieerden een eigen Koninkrijk tussen Frankrijk en Duitsland. Dit zou doorlopen tot aan de Zuiderzee/IJsselmeer. Zij claimden eeuwigheidswaarde, waarvoor een mausoleum werd opgericht. Het portaal van het mausoleum was versierd met beeldhouwwerken van de Haarlemse beeldhouwer Claus Sluter die tal van noorderlingen meenam om het ene meesterwerk na het andere te realiseren, met als hoogtepunt de ‘Mozesput’.

Deze sokkel wordt beschouwd als een onbetwist hoogtepunt in de middeleeuwse kunstgeschiedenis. Het bevond zich op de overdekte binnenplaats en stond symbool voor het leven. Het wordt gezien als een van de belangrijkste werken van Sluter. Het bestaat uit losstaande beelden van de zes oudtestamentische profeten Mozes, David, Jeremia, Zacheria, Daniël en Jesaja. Ze staan omgeven door treurende engelen op een zeshoekig voetstuk. De gezichten zijn zeer realistisch, naar het schijnt geïnspireerd door ouderen uit de joodse gemeenschap van die tijd.

Productdetails
Productdetails
ISBN9789493388253
Jaar2024
NUR693
Formaat160 x 240 mm
Volume64 p.